Of je nou werkt in de sales of in een andere branche, vroeg of laat moeten we voor ons werk allemaal wel eens iets verkopen, zoals een goed idee of jezelf (waarom heb jij recht op die salarisverhoging). Goede sales skills komen dus altijd van pas. Het kan daarom zeker geen kwaad deze te blijven verbeteren.

 

Een andere kijk op sales

Het imago van sales is niet altijd even goed. Veel mensen associëren het begrip met opdringerige verkopers die zaken aan de man brengen die je niet direct nodig hebt. Een beeld dat niet terecht is, maar toch verdiepen veel mensen zich om deze reden niet in het verbeteren van sales skills. Een andere kijk op wat sales eigenlijk daadwerkelijk is, zou veel mensen op andere ideeën brengen.

Want sales is meer dan het clichébeeld van de babbelzieke verkoper. Je inspireert, werkt samen en hebt een daadwerkelijke interactie met je klant. Een goed verkoopgesprek is oprecht. Dat geldt net zo goed voor goede sales. Wanneer je deze manier van denken hanteert, krijgt verkoop een hele andere lading. Deze frisse blik kan mensen die niet direct in de sales werken helpen het nut van goede sales skills in te zien.

 

 

Begrijp de klant

Maar wat is goede sales? En hoe ontwikkel je goede sales skills? Het begint allemaal bij het begrijpen van de klant. Probeer te bedenken welke voorkeuren of motivatie de desbetreffende klant zou kunnen hebben om jouw product of dienst te kopen. Weet wie je voor je hebt en verplaats je in zijn of haar huid. Een goede pitch bereikt het publiek dat je voor ogen hebt.


Oefenen, oefenen, oefenen

Een goede voorbereiding is cruciaal bij een goede (sales) pitch. Omdat het maar voor weinigen van ons is weggelegd om, zonder enige voorbereiding, te pitchen zoals Don Draper uit Mad Men. Schroom niet om je collega’s of vrienden te vragen hoe je pitch overkomt. Waar leg je de nadruk op en wat roept nog vragen op? De sleutel: oefen je pitch voorafgaand aan ‘le moment suprême’. Een idee kan nog zo geweldig klinken in je eigen hoofd; wanneer het niet goed overkomt op je publiek is het slechts gebakken lucht.

 

Blijf rustig

Wanneer je pitcht voor een groep mensen kan je, zeker in het begin, te maken hebben met een hoge dosis zenuwen of adrenaline. Dit kan ervoor zorgen dat je te snel en te veel praat en niet zelfverzekerd overkomt. Haal van te voren een paar keer diep adem en wees je bewust van je houding. Haal adem na iedere zin en probeer je lichaam losjes te houden. Blijf rustig en straal dit ook naar buiten toe.

 

Lange-termijn denken

Je kan niet altijd succes hebben, zeker als je op de een of andere manier aan sales loop je vroeg of laat tegen een mislukking aan. Laat je hier niet door ontmoedigen, je wordt er uiteindelijk alleen maar beter van. Als een pitch nu niet goed werkt of een klant nu niet enthousiast is, misschien over een aantal maanden wel. De verleiding is groot om alleen maar naar de korte-termijn te kijken en hier je successen van te laten afhangen. Kijk verder dan vandaag of morgen; je moet zaaien voordat je kunt oogsten.

Coulant is lid van de ABU en is ICU-gecertificeerd.