Millennials (geboren tussen 1980 en 2000) hebben letterlijk en figuurlijk de toekomst. Met hun competitieve en dynamische instelling krijgen millennials steeds meer invloed op onze leefwereld en dus ook op de snel veranderende salesbranche.

 

Waarom millennials de salesbranche veranderen

Veel salesbedrijven en ondernemers zien de link tussen millennials en nieuwere takken van sales, zoals digitale marketing en online winkelen. Zij bieden millennials kansen in hieraan gerelateerde functies. Maar millennials veranderen de wereld van de sales op meer vlakken.

Maar waarom dan? De hedendaagse groep starters op de arbeidsmarkt bestaat voor een groot gedeelte uit millennials en dit percentage groeit. Mede door de snel vergrijzende beroepsbevolking, zal in 2020 een groot gedeelte van de werkende mensen millennial zijn. Zeker ook binnen de sales. Het is dus verstandig na te gaan wat deze opkomende groep drijft en welke nieuwe, slimme manieren om sales te doen zij met zich meebrengen door het gebruik van nieuwe technologie en software.

 

Er zijn drie belangrijke factoren die meespelen in het feit dat millennials de sales van bedrijven (volledig) kunnen veranderen:

 

1. Vertrouwdheid met technologie

Millennials zijn zeer vertrouwd met de hedendaagse  technologie. Ze zijn opgegroeid in een wereld waar het gebruik van het wereldwijde web een vanzelfsprekendheid is. Het omgaan met de digitale wereld is hun tweede natuur en ze hebben sneller en betere toegang tot de toestroom aan informatie van het internet. Daarnaast passen ze zich beter aan aan nieuwe software, ontwikkelingen en devices, ook op het gebied van sales.

Millennials zijn gewend om te werken met grote hoeveelheden informatie. Hierdoor zijn ze geschikt om data analyses te maken en kunnen ze vaak snel conclusies trekken uit een verzameling van verschillende (sales) data. In een branche zoals de sales, waar prestaties vaak samenhangen met het kwalitatief analyseren van bestaande data, maakt dat millennials nu al onmisbaar. Millennials opleiden en trainen op het gebied van nieuwe technologie zal dus niet lang duren, of zij zijn zelfs degene die jou de training geven.

 

2. Onafhankelijke geesten

De westerse wereld anno 2017 is sterk geïndividualiseerd. Millennials zijn hier een product van, dat wil zeggen dat ze zich op allerlei vlakken persoonlijk hebben kunnen ontwikkelen. Vaak betekent dit dat het onafhankelijke geesten zijn, ze zijn doelgericht en weten wat ze willen en kunnen.

De een zal het misschien zien als een vorm van misplaatste arrogantie, terwijl de andere het als een sterke kant zien. Zelfvertrouwen in de sales is in ieder geval altijd erg belangrijk geweest. Deze onafhankelijkheid van geest zorgt er ook voor dat millennials sneller hun eigen ideeën zullen opereren en verder kijken dan de traditionele sales regels en modellen. Dit maakt ze, zeker in de dynamische en snel veranderende, sales wereld een perfecte toevoeging voor jouw bedrijf.

 

3. Flexibel in communicatie

Millennials verkiezen andere en nieuwere manieren van communicatie boven die van oudere generaties. Vaak maken ze gebruik van nieuwe en meer geavanceerde manieren van technologie. E-mails en social media genieten de voorkeur boven telefoons of face-to-face meetings. Millennials kiezen over het algemeen voor een snellere en efficiëntere manier van communicatie en zijn open voor nieuwe ontwikkelingen in de communicatie.

Coulant is lid van de ABU en is ICU-gecertificeerd.