Er is de afgelopen jaren een hoop veranderd op de arbeidsmarkt. Waarbij het een aantal jaren geleden nog zo was dat werkgevers een uitgebreide keuze hadden uit vele sollicitanten, is deze wereld nu volledig omgedraaid. Werkgevers moeten nu veel moeite doen om sollicitanten überhaupt te interesseren voor de vacature en het bedrijf. Een eenvoudige vacaturetekst is niet meer voldoende en levert nauwelijks sollicitanten op. Wanneer je mensen op gesprek wilt krijgen, zal je veel meer moeten laten zien waarom ze nou voor jouw bedrijf zouden moeten kiezen.

 

Voordat je verder leest al benieuwd naar onze vacatureteksten?

Bekijk hier onze vacatures voor HBO- en WO professionals in de vakgebieden Sales en Logistiek.

 

Kijkje in de keuken

Het begint langzaam door te dringen dat werkzoekenden naast goede arbeidsvoorwaarden ook graag meer willen weten over de sfeer, de omgeving en de collega’s. Oftewel, waar kom ik te werken? Ze willen graag een “authentiek” kijkje in de toekomstige keuken. Sommige bedrijven doen een serieuze poging om het zo interessant mogelijk te maken en veranderen in echte verleiders. Helaas zijn er nog veel bedrijven die geloven dat een gemiddelde sollicitant te verleiden is met vage standaard praat, open deuren of … koffie!

 

 

Enkele voorbeelden:

  • Wij zorgen goed voor onze medewerkers met koffie van verse koffiebonen
  • Wij bieden goede koffie
  • De dag begint met een goede kop koffie (echte programmeurs drinken hem natuurlijk zwart)
  • Oh ja, en onbeperkte koffie
  • Vers gemalen koffie
  • And… last but not least… Heerlijke koffie

Vanzelfsprekend is lekkere koffie belangrijk maar is dat echt zijn waar de sollicitant voor kiest? Onbeperkte koffie, vers gemalen koffie en bij de koffiemachine hoor je hoe het weekend van je collega’s was… Wauw! Daar wil ik werken. … NOT!

 

Arbeidsvoorwaarden

Naast de uitgebreide koffie verhalen, vind ik de creativiteit over het geboden salaris ook “geweldig”. Zo las ik in een tekst: “de primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden zijn uiteraard marktconform”. Goed geprobeerd, maar het zegt eigenlijk niets. Een marktconform, warm, goed, of interessant salaris is een leuke opvulling voor je vacaturetekst maar kan je net zo goed weglaten. Alles wat min of meer als standaard wordt gezien, zoals koffie, vakantiegeld, fijne werkplek, leuke collega’s, goede arbeidsvoorwaarden is subjectief. In de huidige markt willen werkzoekenden graag duidelijkheid. Wat zijn concreet de arbeidsvoorwaarden en hoe is het om voor jouw bedrijf te werken?

 

 

Employer Branding

Door de huidige krapte op de arbeidsmarkt is de term Employer Branding vandaag de dag actueler dan ooit. “Het verkrijgen en behouden van een positieve en bij voorkeur unieke positie als werkgever in de mindset van huidige en potentiële medewerkers en hun beïnvloeders op basis van de identiteit van de werkgever.” (bron: Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie).

 

Employer Branding begint met de vraag wie je als organisatie bent en wat de employee value proposition (EVP) is. Dat zijn al die werkgerelateerde zaken waarover medewerkers opscheppen tijdens een feestje; factoren zoals salaris, secundaire arbeidsvoorwaarden, carrièrekansen en opleiding en training. Medewerkers die zich hierin herkennen, voelen zich verbonden met de organisatie.

 

De juiste match

Communiceren met de doelgroep wordt door Social media (LinkedIn, Facebook, Instagram) steeds belangrijker. Werkzoekenden willen niet alleen lezen hoe het is om voor jouw bedrijf te werken, maar willen het ook ervaren en zien. Door een zo authentiek mogelijk beeld te presenteren van je organisatie. Door het gebruik van visuele content zoals foto’s, filmpjes, interviews met medewerkers of andere leuke dingen, krijgt een wervingscampagne meer kans van slagen. En krijgen sollicitanten een beter beeld bij de werkzaamheden en/of de organisatie. Hoe authentieker de organisatie wordt gepresenteerd, hoe meer geïnteresseerden het oplevert en hoe groter de kans op de juiste match.

 

Zou lekkere koffie een onderwerp zijn waarmee men zich verbonden voelt met de organisatie? Waarschijnlijk niet… Misschien wel hoe slecht de koffie is 😊

 

Rumour around the brand

Wil je meer weten over mijn aanpak dat zorgt voor nieuwe talenten en een positieve ‘rumour around the brand’? Op basis van ervaring weet ik wat wel werkt en wat niet. Die kennis deel ik graag met je. Een langdurige impact is zo gemaakt.

 

Richard R.F. Lindeloo  / Sales Recruitment Consultant

richard@coulant.nl  / mobiel : 06-13697238

 

Auteur

Richard Lindeloo

Blijf op de hoogte van ons actuele vacatureaanbod.
Coulant is ICU-gecertificeerd.