Coulant spreekt met Marcel Pattipeilohy, commercieel medewerker binnendienst bij Five 4 U. Een goed gesprek over zijn vak, de business, doorstroommogelijkheden en skills.

Doorstroommogelijkheden creëer je zelf.

Waarom koos jij er zelf voor om in deze functie te gaan werken?

“De keuze voor deze functie is mede ingegeven door het feit dat ik op dat moment totaal niet op mijn plaats zat bij mijn toenmalige werkgever. Ik wilde graag weer een salesfunctie binnen de consumentenelektronica. Daarin had ik al een flink aantal jaar gewerkt bij onder andere Media Markt. Nu is Media Markt één van de klanten waar we aan leveren.”

 

Waarom is een goede commercieel administratief medewerker onmisbaar?

“Niet alleen administratief sterk zijn, maar ook commercieel denken is bij een binnendienstfunctie van essentieel belang. Een order invoeren is één, maar de order “lezen” is iets anders. Inzien dat een artikel niet leverbaar is, kan in principe iedereen. Je zet een stap extra als je meteen gaat kijken welke alternatieven er beschikbaar zijn.”

 

Welke eigenschappen moet een (goede) administratief medewerker hebben?

“Een goede administratief medewerker is zorgvuldig, werkt netjes en kan goed plannen. Dat is iets waar ik nog iedere dag aan werk. Structuur is daarin erg belangrijk. Het feit dat je over zelfreflectie beschikt maakt het makkelijker om van je fouten te leren.”

 

Is een commercieel administratief medewerker een belangrijk spil binnen de organisatie?

“Uiteraard is een commercieel administratief medewerker een belangrijke spil. Je spreekt klanten en bent veelal het eerste aanspreekpunt. Je bent hiermee de oren van de buitendienst. Door de juiste vragen te stellen, weet je samen deals te sluiten en nieuwe kansen te benutten.”

Je spreekt klanten en bent veelal het eerste aanspreekpunt.

Wat zijn de doorstroommogelijkheden binnen deze functie?

“Doorstroommogelijkheden creëer je zelf. Als je graag de buitendienst in wilt, moet je laten zien waar je kracht ligt en waarom je dat in de buitendienst het beste tot uiting kunt laten komen. Het ligt er dus helemaal aan waar je ambities liggen. De binnendienst is natuurlijk een hele mooie leerschool als je nog weinig sales ervaring hebt. Persoonlijk liggen mijn ambities meer binnen het team, ik draag graag mijn steentje bij en wil als het kan een belangrijkere rol kunnen spelen.”

 

Wat raad je jongeren aan die aan de slag willen als commercieel administratief medewerker?

“Denk ‘out-of-the-box’ en stel vragen. Met het stellen van de juiste vragen kom je uiteindelijk bij de latente behoefte (mooie salesterm) van de klant. Wat heeft de klant écht nodig en waarom kiest hij voor jou? Dat zijn zaken die je jezelf moet afvragen om je echt in een klant te kunnen inleven en de gunfactor te krijgen. Daarmee kun je orders scoren. Daarnaast moet je ook ‘nee’ durven te zeggen. Durf een klant te zeggen dat hetgeen hij wil kopen, niet het juiste product voor zijn behoefte is. Het voelt tegenstrijdig, maar de klant zal je daardoor meer vertrouwen en je uiteindelijk meer gunnen.”

Durf ook ‘nee’ te verkopen

 

Geïnteresseerd in een job als commercieel medewerker binnendienst? Kijk dan eens naar onze vacatures.

Auteur

Lora Eijgelshoven

Coulant is ICU-gecertificeerd.