Het klinkt als de titel van een nieuwe Hollywood-kaskraker: ‘The Last Mile’. Maar wie thuis is in de logistiek zal het waarschijnlijk wel wat zeggen. Last mile delivery; het laatste gedeelte van de weg die een pakketje of product moet afleggen om bij de consument thuis te komen, is een van de belangrijkste stappen in de supply chain. Niet alleen omdat het voor de consument enorm van belang is of een bestelling goed aankomt, maar zeker ook omdat deze fase verreweg het meest geld kost.

Vaak zijn mensen zich niet bewust van het complexe proces dat nodig is om het pakketje bij jou thuis te krijgen. De pakketbezorger is direct verantwoordelijk voor last mile delivery en levert daarmee een belangrijke bijdrage in de totale klantervaring.

 

The Last Mile = The Last Smile

Tegenwoordig wil de consument zowel gemak als keuze; het pakket moet op het juiste moment op de goede plek arriveren. Mensen willen meer dan ooit controle over de reis die hun pakketje aflegt. Daarnaast willen ze, behalve deze dosis gemak en nauwkeurigheid, een vriendelijke bezorger. ‘The Last Mile’ wordt daarom ook wel ‘The Last Smile’ genoemd. Best wat eisen dus waar de bezorger en de bijbehorende last mile aan moeten voldoen.

Het is dan ook niet gek dat dit logistiek onderdeel, in verhouding, veel geld kost. Logisch ook wel als je bedenkt wat hier allemaal bij komt kijken. Naar schatting bedragen de kosten voor The Last Mile soms zelfs rond de 30% van het totale kostenplaatje. Het mag daarom geen wonder heten dat logistici constant zoeken naar manieren om het proces te verbeteren én goedkoper te maken.

 

 

Kostenplaatje

Om dit te kunnen bewerkstelligen, moeten retailers en logistici eerst begrijpen waar deze hoge kosten vandaan komen. Naast uitgaven op het gebied van warehousing, fulfillment en technologie, vormen ook benzine, voertuigen en arbeidskosten een onderdeel van het totale kostenplaatje voor The Last Mile.

Door de kosten van het desbetreffende logistieke onderdeel onder de loep te nemen en te kijken waar, al dan niet, op kan worden bespaard, ontstaat een beter beeld van de mogelijkheden en toekomstige kansen.

 

Warehousing: De hoeveelheid ruimte, opslagmogelijkheden en de locatie.
Fulfillment: Verpakking, de hoeveelheid orders, order fulfillment.
Delivery: Leveringstijd en de omvang van de orders.
Technologie: De zichtbaarheid van de supply chain en de aanpassing naar de veel-vragende en altijd veranderende consument.

Auteur

Aernout van der Schaaf

Blijf op de hoogte van ons actuele vacatureaanbod.
Coulant is ICU-gecertificeerd.